Perinneseuran alueellinen toiminta kehittyy

Iisalmen Suistamo Seura perustettiin Osuusliike Ylä-Savon kokoushuoneessa 5.9.1948. Yhdistyksen ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin rovasti Aleksanteri Ryttyläinen ja varapuheenjohtajaksi pastori Olavi Petsalo. Hallituksen jäseniksi valittiin Juho Maljonen, Santeri Kuusimäki, Juho Halonen, Heikki Blinnikka ja varajäseniksi Viktor Kairikko, Vladimir Venkula ja Kauko Patrikainen.

Suistamo Seura toimi alkuvuosina valtakunnallisena yhdistyksenä, kunnes Pääkaupunkiseudun Suistamolaiset (nyk. Suistamon Perinneseura) rekisteröityi Helsingissä omaksi yhdistyksekseen vuonna 1951. Myös Joensuuhun perustettiin pitkien välimatkojen takia oma yhdistys, Joensuun Seudun Suistamolaiset ry, vuonna 1964.

Nyt Iisalmen seudun suistamolaisten toiminta on jälleen muutosten edessä. Vuoden 2024 alusta Suistamo Seura lakkaa itsenäisenä yhdistyksenä. Suistamolaistoiminta kuitenkin jatkuu Suistamon Perinneseurassa sekä Iisalmen Seudun Karjalaseurassa. Suistamon Perinneseuran paikallistoiminnan vastuuhenkilö Iisalmen alueella on Mirja Köttö.

Mirja Köttö Karjalaisilla kesäjuhlilla Raumalla kesällä 2022. Taustalla Mika Kääriäinen ja Veijo Pakkanen.

Mirja kertoo olevansa iloinen siitä, että Suistamon Perinneseura kehittää toimintaansa Ylä-Savossa.

– Tämä vähentää valtavasti hallinnollista työtä ja vapauttaa aikaa varsinaiseen tekemiseen, Mirja iloitsee.

Iisalmen Suistamo Seuran historia on mittava. Yhdistys on ollut suistamolaisuuden ja karjalais-ortodoksisen kulttuuriperinnön lipunkantaja vuosikymmenten ajan. Suosittuja Suistamon pitäjäjuhlia ja Evakon Pruasniekkoja vietettiin Ylä-Savossa aina vuoteen 1999 saakka. Seura on ollut aktiivisesti mukana Suistamon Pyhän Nikolaoksen kirkon korjaustöissä, Evakkokeskuksen toiminnassa ja Profeetta Elian kirkon restaurointityössä. Yhdistyksen julkaisutoiminta on pitänyt sisällään lukuisia tietokirjoja ja muistelmateoksia.  Tämän lisäksi yhdistys on pystyttänyt muisteluristejä Suistamon kalmistoille ja muistomerkkejä runolaulajien haudoille eri puolella Suomea.

Profeetta Elian kirkko Iisalmessa Suistamon laulujuhlilla kesällä 2023.

– Iisalmen Suistamo Seuran toiminta oli hyvin aktiivista aina 2000-luvun alkuun saakka, jolloin aktiivien voimavarat vähenivät ja yhdistys oli muutaman vuoden tauolla. Toiminta onneksi elpyi vuonna 2004 Mika Kääriäisen ja Pirkko Kellbergin johdolla, ja odotan nyt innolla mitä tämä uusi aikakausi tuo tullessaan, Mirja kertoo.

Suistamon Perinneseuran puheenjohtaja Niina Patrikainen kertoo, että tiivis alueellinen yhteistyö on kaikkien suistamolaisten etu.

–  Monen perinneseuralaisen juuret ovat Ylä-Savossa, joten paikallisen verkoston kehittäminen tuntuu hyvin luontevalta. Tämän vuoden alusta yläsavolaisuus näkyy toiminnassamme vahvasti muutenkin, kun yhdistyksemme hallituksessa aloitti Mirjan lisäksi myös lapinlahtelainen Kauko Salonen.

Suistamon Perinneseuran puheenjohtaja Niina Patrikainen.

Edellinen

Uudet verkkosivut, vihdoinkin!