Laihialle haudatuille ortodoksievakoille oma muistomerkki

Laihian ortodoksiselle hautausmaalle pystytettiin 15.9.2024 alueelle haudattujen ortodoksisten evakkojen muistomerkki. Suuri osa alueen ortodoksivainajista on suistamolaisia.

Edellisenä iltana hautausmaanurkkaus laitettiin kuntoon ahkerien talkoolaisten toimesta. Kallellaan olevat hautakivet oikaistiin ja pestiin, ja hoitamattomille haudoille istutettiin myös monivuotisia kukkia.

Muistomerkki paljastettiin ekumeenisissa juhlallisuuksissa, jossa olivat mukana kirkkoherra Antti Yli-Opas Laihian seurakunnasta ja isä Andrei Sõtšov Vaasan ortodoksisesta kappeliseurakunnasta. Seurakuntatalolla järjestetyssä juhlassa esiintyi muusikko Mika Saatsi ja patsaan paljastustilaisuudessa runolaulaja Aira Rissanen.

Lämmin kiitos Laihian karjalaisille, joita ilman muistomerkkiä ei olisi saatu pystytettyä. Kiitokset hyvästä yhteistyöstä myös Laihian seurakunnalle.

Osa evakkojen hautapaikoista on ajan saatossa kadonnut tai otettu uuteen käyttöön. Muistomerkin ansiosta ortodoksikarjalaisten evakkojen historia ei katoa.

Seuraava

Sarafaaniperinne näkyväksi