Karjalan kieli ja rajakarjalainen kulttuuriperintö

Suistamon Perinneseuran tarkoitus on nimensä mukaisesti edistää Raja-Karjalaan liittyvää kansanperinnettä ja kulttuuriarvoja. Perinneseuran toiminnassa tämä näkyy erityisesti karjalan kielen ja ortodoksikarjalaisen kulttuuriperinnön tärkeytenä.

Karjalan kielen elvytystyö

Suistamon Perinneseuran kielityöryhmä vastaa karjalan kielen näkyvyydestä seuran toiminnassa sekä osallistuu valtakunnalliseen elvytystyöhön osana Itä-Suomen yliopiston hallinnoimaa elvytyshanketta. Karjalan kielen elvytystyössä teemme tiivistä ja rakentavaa yhteistyötä muiden toimijoiden ja koko kieliyhteisön kanssa.

Suistamon Perinneseuran kielityöryhmän jäsenet ovat Mika Saatsi, Markku Ylönen, Eeva Manni ja Tero Saatsi.

Markku Ylönen ja Mika Saatsi.

• Uusi Suistamo -podcast

Meitä toisen ja kolmannen polven evakkojen jälkeläisiä ajaa eteenpäin kiinnostus oman suvun vaiheisiin ja luopumisen tarinoihin. Voit tulla ehjäksi, kun tiedät kuka olet ja mistä tulet.

Mistä me uudet sukupolvet löydämme karjalaisen identiteetin ainekset? Mitä haluamme olla, mitä välittää omille lapsillemme? Mistä rakennamme oman uuden Suistamomme?

Uusi Suistamo on podcast, jossa Levoin Miša kysyy, etsii ja luonnostelee uutta Suistamoa 2020-luvun Suomessa. Palaute, kommentit ja vinkit: mika@karjalahipsteri.com.

• Paginailda

Paginailda on Suistamon Perinneseuran karjalan kielikerho, joka kokoontuu aina kuukauden kolmantena tiistaina klo 19-20. Paginailda on ns. matalan kynnyksen kielikerho, jossa jokaisella on lupa puhua oman tasonsa mukaista karjalaa. Suistamolla puhuttiin varsinaiskarjalan eteläisiä murteita, mutta paginailloissa on lupa puhua mitä tahansa karjalan kielimuotoa sekä suomea. Matalan kynnyksen kielikerhon etikettiin ei kuulu toisten paginan arviointi eikä korjaaminen. Paginaillassa saat puhua sen minkä haluat, miten haluat.

Pyydä Teams-kutsu: mika@karjalahipsteri.com

• Suistamon paginua

Suistamon Perinneseuran kielityöryhmä on litteroinut SKS:n äänitearkistossa säilytettäviä suistamolaisen Ilja Kotikallion (Il'l'a Sinda) karjalankielisiä haastatteluja, jotka ovat nyt tekstitettyinä kaikkien saatavilla Suistamon perinneseuran YouTube-kanavalla.

Työ on tehty osana Itä-Suomen yliopiston hallinnoimaa karjalan kielen elvytysprojektia.

Muista laittaa tekstitykset päälle!

Rajakarjalaisen tekstiili- ja kädentaitoperinteen ylläpitäminen ja uudistaminen on tärkeä osa Suistamon Perinneseuran toimintaa.

Suistamon Perinneseuralla on oma perinnepuku, Suistamon sarafaani, jonka ohjeita ja kaavoja voi ostaa Suistamo-Shopista. Asun olkainhameen ja rätsinän esikuvat tulevat Suistamolta. Suistamo Shopista voi hankkia myös kauniin Suistamo-käspaikan kirjontaohjeet.

Kädentaidot ja tekstiiliperinne